Регулятор тембру для гітари з onboard підсилювачем.

Регулятор тембру для гітари з onboard підсилювачем.
Регулятор тембру для гітари з onboard підсилювачем.

Багато гітаристів полюбляє поекспериментувати з своїм інструментом, вдосконалити його, або просто підігнати під свої особисті потреби. Враховуючи, що фірмові, оригінальні інструменти коштують немалих грошей, то намагання покращити звук своїх дешевих “дров” зрозуміле. У одній з своїх публікацій писав про встановлення простого підсилювача з польовим транзистором  на гітару. Так як була використана випробувана схема, вона робить свою справу без нарікань. Але з часом захотілося вдосконалити регулювання тембру високих частот. Причина проста – схема з використанням польового транзистора дозволяє гарно реалізувати підйом високих, але виявилося, у моєму випадку високих забагато і бажане регулювання у бік зменшення. Переглянувши купу схем, вирішив спробувати використати повністю переваги, що надає встановлений на інструмент попередній підсилювач. Як відомо, кожен звукознімач, має сильно виражений підйом на резонансній частоті в межах 3-7кГц, в залежності від його характеристик. Враховуючи, що звукознімач, при використанні попереднього підсилювача, працює з стабільним навантаженням, незалежно від положення регуляторів тембру і гучності, подумав, чому б не спробувати регулювати добротність коливального кола, що утворюється індуктивністю котушки звукознімача і її, та з’єднувальних дротів ємністю. Найпростіший метод регулювання добротності включити паралельно обмотки опір. Опір котушки звукознімача, що встановлений на моїй гітарі 5кОм. За допомогою низькочастотного генератора і осцилографа визначив, що при значенні підключеного паралельно котушці резистора у 24кОм, частотна характеристика стає практично лінійною, тобто ми зменшуємо рівень сигналу на резонансній частоті до рівня сигналу, наприклад 400Гц. Далі, знайшов потенціометр на 500кОм з логарифмічною кривою, що став непотрібним після активації гітари, й запаяв його паралельно котушці звукознімача, послідовно з опором на 24кОм, отримавши таким чином ефективний регулятор високих частот. При максимальному опорі практично отримуємо оригінальну частотну криву звукознімача, при мінімальному м’який, джазовий тембр. Хочу ще раз звернути увагу на те, що такий метод оптимальний тільки для гітар з встановленим підсилювачем. Для фірмових активних звукознімачів, де нема безпосереднього доступу до обмотки, він не підходить. Ще варто описати, як поміряти частоту резонансу звукознімача. Я використав не зовсім правильний і точний, але самий простий метод – подав сигнал з генератора низької частоти на сигнальний провід датчика через опір 1мОм і осцилографом спостерігав рівень сигналу на виході підсилювача. Вийшло дешево і сердито) Кому не ліньки і має на борту попередній підсилювач, може спробувати.