гітара TENSON SG (GIBSON SG)

Настав час і для мене, коли захотілося поміняти свою непогану J&D JD-BG3 (клон Stratocaster) на щось, в першу чергу не таке схоже на радіоприймач, тобто щоб менше фонило і краще працювало з овердрайвом. Не довго перебираючи, є така хвороба – нетерплячка, купив в магазині зі знижкою залежалу гітару TENSON невідомо чий клон відомої GIBSON SG. Сподобалася в першу чергу сустейном і рівнем вихідного сигналу.  Одразу хочу торкнутися одної не дуже приємної для покупців специфіки торгівлі музикальними інструментами у нас – всі вони у такому стані, як друзі китайці запакували в коробку, тобто абсолютно не налаштовані. Виробника порозуміти можна – взяли гітару за копійки, накручуєте ціну в декілька разів, то хоч викрутку в руки візьміть. Струни занадто високо, строй гітара не тримає, фальшивить. Впевнений, що потративши хвилин п’ятнадцять на кожен інструмент, підвищили би рівень продаж у декілька разів. Можу дати декілька порад тим, хто хоче отримати знижку на інструмент в магазині. Добитися цього і не так складно, як здається.

Onboard Guitar Preamp‎ підсилювач для гітари на польовому транзисторі

  1. Йдемо купувати інструмент з власним тюнером. Настроюємо інструмент і звертаємо увагу продавця на те, що на деяких струнах, практично неможливо настроїти нормально висоту звуку – він хаотично гуляє вверх – вниз у невеликих межах. Казки про старі струни пускаємо повз вуха, хай міняють і доказують, що вони праві. Інколи дуже цікаво послухати пояснення, а при можливості варто і записати непомітно на смартфон, ржака ще та! В таких випадках причиною являється в основному верхній поріжок, котрий підшаманити і не така велика проблема.
  2. Після настройки на відкритих струнах гітара не строїть на інших ладах. Тут можуть бути три причини – той же верхній поріжок треба довести, верхній поріжок неправильно врізаний (насправді досить серйозна хиба) і не відрегульована мензура струн. Останнє найпростіше, бо регулюється за декілька хвилин викруткою спеціальними гвинтиками на нижньому поріжку. Перевірити правильність врізки верхнього поріжка можна, настроївши гітару не на відкритій струні, а по першому ладу, а потім перевірити по вищих ладах відповідність висоти звуку. Якщо відкриті струни відчутно “випадають” з строю, то краще такий інструмент не брати.

“Діставши” продавця і розуміючи причини недоліків, можемо отримати непогану знижку, на нормальний інструмент. Але вернемося до TENSON – а.  Доводка до розуму гітари  зайняла не більше години з заміною струн. Регулювався вигин грифу, підрізалися пази у верхньому поріжку, також була відрегульована довжина мензури кожної струни. Проблема верхнього поріжка полягає в тому, що більшість вирізів під струни зроблені без нахилу, тобто при коливанні відкрита струна може міняти довжину на декілька міліметрів. Лікується просто – підрізанням задньої частини пазів, тої, що з боку кілків, щоб вона була нижче за передню. Після доводки, інструмент суб’єктивно зазвучав на слух не гірше оригінала. Пожужавши й порадівши з тиждень на овердрайві, захотілося чистого звуку, отут і почалися проблеми. Ну ніяк не влаштовував глухий, хоч і потужний звук хамбакерів.  Вертатися до фону і низького рівня сигналу синглів не дуже хотілося, то вирішив спробувати зробити гітару активною, тобто втулити в неї on board підсилювач. Порившись у неті, зупинився на популярній і простій схемі на одному польовому транзисторі. Причому вирішив покласти на кожен звукознімач по підсилювачу, щоб максимально зберегти ідентичність інструменту по регуляторах. Виявилося, що пара таких пристроїв споживає всього 0.7мА, відповідно, звичайної “крони” вистачить не на один місяць експлуатації. Нижче приведена модифікована схема гітари. Onboard Guitar Preamp‎ підсилювач для гітари на польовому транзисторі Заміні підлягають тільки потенціометри гучності на 50кОм, замість 500кОм-них.  Хоча можна лишити й старі, але менший вихідний опір дає нам значний виграш у компенсації втрат високих частот у самих кабелях і значно зменшиться рівень наводок. На крайній випадок, щоб отримати повний кайф від переробки, можна паралельно штатним тимчасово запаяти постійний опір на 50кОм (ефективно тільки в положенні максимальної гучності регуляторів на гітарі), як це зробив я, поки не приїхали потрібного номіналу. Потенціометри регуляторів тембру не змінили своєї функції, але дякуючи тому, що включені в активне коло регулювання рівня високих частот, вони в даному випадку не зменшують їх рівень, а збільшують. Тобто, коли повзунок на «нулю» – рівень високих максимальний, у верхньому положенні – характеристика підсилювача практично лінійна – маємо чистий звук хамбакера, але з більшим рівнем сигналу в цілому і високих частот, дякуючи високому вхідному опору пристрою, а також меншому впливу ємності кабелю від гітари до підсилювача.  Опір 2,2кОм для використаних мною (КП303Д і КП307А) транзисторів був замінений на  4,7кОм,  для досягнення потрібного мені коефіцієнта підсилення біля 1,5. Схема розпаяна на маленьких макетних платках з отворами, Onboard Guitar Preamp‎ підсилювач для гітари на польовому транзисторі які припаяні безпосередньо до корпусів потенціометрів, котрі в свою чергу чудово лудяться і паяються. Також міняємо вхідний джек  на гітарі на стерео, використовуючи лишній контакт для замикання на загальний провід мінуса “крони” при підключенні стандартного гітарного кабелю. Що ми отримали після переробки? Практично інший, цікавий по звучанню інструмент, з виразнішим звуком, особливо в акордах на овердрайві, з більшим рівнем високих, з нижчими наводками по входу, так і по виходу і певною незалежністю від довжини гітарного кабелю. “Підігрітий” овердрайв видає солідний, виразний  звук на малому гейні. Так, гітарі без синглів далеко по звучанню до багатого спектру Стратокастера, але не зіпсувавши Гібсоновський звук отримали щось у плюс. По ходу справи гітара була додатково екранована Onboard Guitar Preamp‎ підсилювач для гітари на польовому транзисторіалюмінієвою фольгою з клейкою основою. Продається така штука в будівельних магазинах у відділах бань і камінів. Можна звичайно і мідну знайти, але в наших краях то рідкий звір. Ще цікавий факт по гітарних кабелях – як відомо, головним недоліком кабелів являється їх висока ємність, котра “поїдає” високі частоти. Якось зібрався купити собі новий кабель і вирішив взяти з собою цифровий вимірювач ємності. Виявилося – чим вища ціна кабелю, тим більша ємність (заміри проводилися кабелів однакової довжини). Десь воно зрозуміло, бо у дорожчого, напевне, щільніший, або може навіть багатошаровий екран. З одного боку добре, бо менше набіжить наводок, з іншого більша втрата високих частот.  Отут якраз і проявляються переваги вмонтованого в гітару підсилювача, бо можна користуватися дешевшим кабелем практично без втрат якості.

Успіху всім в експериментах!