Є речі, поняття, слова, над справжнім значенням котрих ми не задумуємося. Часто, використовуючи їх у розмові, керуємося якимись узагальненнями, не завжди доречними і правильними. Одним з таких словосполучень, з яким стикаємося практично щоденно, якщо навіть не у формі поняття, то у вигляді музикальних композицій є рок-н-рол (rock `n` roll).
Здавалося б навіщо писати про всім відомі речі? З власного досвіду знаю, що більшість людей має про цю музику досить таки розмите поняття. Спробую пояснити, що воно таке у моєму розумінні але не у зовсім традиційній для таких речей формі, бо почитати про перших виконавців, узнати коли все сталося у часи доступного інтернету, не є аж такою проблемою. Як правило, у наші часи, навіть не дуже продвинуті бабусі знають, що таке вікіпедія і де її шукати) Так що коли пропустимо, а більше акцентуємо на чомУ. Ризикнемо?) Цитуємо українську вікі: “Рок-н-рол характеризується простою мелодією, побудованою на рифах, що супроводжується важким, монотонним і одноманітним ритмом з акцентами на другій і четвертій долях такту”… Біл Хейлі та Чак Беррі, почувши слова про – важкий, монотонний ритм, перевернуться у могилі, або посміхаючись глянуть один на одного у раю, повертівши вказівним пальцем біля скроні) Як бачимо, український сектор вікіпедії не у всіх питаннях самий правильний)
Зробимо невеличкий, не зовсім традиційний екскурс у ті часи і спробуємо порозуміти, чому саме тоді, чому саме таким стався рок-н-рол.
Гляньмо на США початку, середини п’ятидесятих років минулого сторіччя. Зовсім недавно скінчилася друга світова війна. Економіка країни на підйомі, люди знаходять роботу, наука радує все новими винаходами, що безпосередньо знаходять втілення у речах, які покращують якість життя. Є можливість заробити гроші і саме головне – є що за них купити! Квартира, будинок, холодильник, пральна машина або супермодні, витончені красені-автомобілі і не в останню чергу – бікіні) А по радіо, тим часом, постійні страшилки про можливість виникнення ядерного конфлікту. І може саме головне – з’явилися електрогітари від Лео Фендера (Leo Fender) та фірми Гібсон (Gibson) , котрі не соромно було взяти у руки і вони чудово звучали. В той же час розвиток електроніки, поява підсилювачів, потужності яких вистачало для озвучення залів, розвиток якісної побутової звукотехніки, та поширення стереозапису дали поштовх виходу на сцену чомусь новому у музиці. З усім цим технічним арсеналом і новими можливостями не танго і вальс було ж грати!) Тим паче, що фундамент закладено – бугі вугі (boogie woogie), свінг (swing) давно відомі, саме завдяки цій основі могло з’явитися щось веселе, збісне і може так необхідне для психологічної розрядки у ті часи. І воно з’явилося. Те, що найбільше відповідало тим умовам, можливостям і потребам – рок-н-рол.
Якщо США хвиля нової музики поглинула досить швидко, то більш понищена війною Європа, потребувала більше часу, щоб оговтатися і відкритися позитиву, який йшов із за моря. Зате саме Європа, більш-менш позбувшись повоєнних проблем, надала поштовху подальшому розвитку рок-н-ролу, що у старому світі подорослішав, дозрів і в силу різних обставин, котрі в цілому впливали на настрої у суспільстві, став серйознішим, поступово переріс у так званий рок, саме в ту форму, яким його знаємо ми. І не варто плутати ці два поняття – рок-н-рол і рок. Насправді це різні речі. Хоча, як правило, якщо на сцені хтось побачить гурт, де присутні ударна установка, гітари, підсилювачі, то одразу скажуть аж занадто узагальнюючи – рок-н-рол, на що старі рок-н-рольщики тільки здивовано поведуть плечима)
А як же Радянський Союз? Так як загалом з 1917 року. Держава, що жила у стані чи то перманентної революції, чи війни, намагалася тримати населення на тій межі добробуту, коли інколи краще кинутися на амбразуру, ніж жити за умов суцільного матеріального і культурного дефіциту. Веселощам не було місця. Всі старанно виконували завдання партії – народжувати воїнів і виготовляти зброю. Необхідність постійно завойовувати нові частини світу, під виглядом спасіння обездолених народів, або поширення незрозумілих ідеологій, не давали можливості підняти залізну завісу між заходом і сходом. Але завдяки радіо, туристам поступово нова музика проникала у країну. Щоб втримати, здавалося б неконтрольовану культурно-ідеологічну атаку, партія – слуга народу, провернула геніальну ідею, щоб приборкати сценічне мистецтво і назвало втілення правильної ідеології на сцені естрадою. У даному випадку з задоволенням цитую вікіпедію, де дуже влучно описана суть явища: “Естрада — термін радянської фразеології в мистецтвознавстві в епоху Радянського Союзу, який поряд з терміном “художня самодіяльність” застосовувався на означення офіційного (носив яскраво виражений ідеологічний характер і мав монополістичний спосіб організації в умовах закритого суспільства) шоу-бізнесу з врахуванням радянського способу життя і радянської культури та політики”. Зрозуміло, що у цю формулу рок-н-рол ніяк не впишеш. З часом якісь паростки чогось схожого на рок-н-рол та рок, правда контрольовані відповідними органами, почали з’являтися але вони були інфіковані тим же совком. Наразі, як не прикро, але блатняк, шансон і інші атавізми естрадного сценічного мистецтва ще й надалі присутні на ринку. А як рок-н-рол? Чи є він в Україні? Справжнього так і не з’явилося, є щось з натяком але чомусь з елементами естрадних елементів, по суті зовсім інше.
Ще один цікавий фактор – стандартний, швидкий темп рок-н-ролу резонує з якимись коливаннями всередині людського організму, накладається на них і спонукає до бажання рухатися в ритмі з музикою, викликає посмішку, добрий настрій. Навіть старші вовчиці, що звикли обережно поплескувати пухленькими рученятами в такт музики якихось корифеїв естради, почувши запальний рок-н-рол, зовсім забувають про передінфарктні стани, пережиті інсульти, біль у спині та високий тиск і зриваються на танок. І я ще не чув, щоб хтось вмер, танцюючи рок-н-рол) Дехто заволає з гнівом у голосі – наркотик!) Так, але може єдиний правильний і не шкідливий, якраз навпаки)
Не забуваймо, рок-н-рол на 100% це саме вони, без гмо і харчових добавок) Останнє посилання весела пародія на рок-н-рол радянських часів з одної з країн соцтабору)